vraag ‘an de burgerman week 40

9 Oct

wat is waar …

 

20170930_113849_resized

‘t was even doorbijten de laatste weken, maar nu is het toch echt zover, Sjaak is burgemeester af. De hem ter wille zijnde pers schoot het welhaast tekort aan superlatieven om de prestaties van de afscheidnemende burgemeester te beschrijven. Met ‘goed, beter, best’ zat je nog aan de magere kant. Als ‘beloning’ kreeg de ‘goed, beter, best’ orerende pers zelfs nog een persoonlijk bedankje in een column die ons aller Rien van den Anker hem had toebedacht. Enigszins teleurgesteld constateerde ik dat de naam van de burgerman, Leo Boekestijn, ontbrak in het rijtje volgelingen van de burgemeester. Enigszins, omdat het me nu ook weer niet direct verbaasde. Zowel de burgemeester als de burgerman staat zich er altijd op voor onafhankelijk op te treden. Dat is de burgemeester de afgelopen jaren in ieder geval niet altijd gelukt. Vriend en vijand zal het daar in meer of mindere mate over eens zijn. De media deed ons geloven dat het Sjaak goed gelukt was, wat op het ouderwetse schooldiploma een 8 als rapportcijfer opgeleverd zou hebben. In al mijn onafhankelijkheid kwam ik in de verste verte niet aan zo een mooi cijfer. Meer dan een 6,5 had ik niet over voor het ‘onafhankelijk’ functioneren van de burgemeester. Is natuurlijk nog wel een voldoende, maar toch beduidend minder dan goed. Ga je jezelf bijna afvragen ‘ben ik nu zo negatief of is de pers wellicht iets te positief’. Het verlossende antwoord viel zaterdagochtend op m’n deurmat: de Westlanders beoordeelden het presteren van de burgemeester met een nog magerder 6,3 … Aan de ene kant ontluisterend na al het positieve ‘goed beter best’ nieuws, aan de andere kant ook zeer ontnuchterend. De Westlander laat zich blijkbaar niet beïnvloeden door (te) mooie verhalen in (te) afhankelijke kranten, omroepstichtingen of wat dan ook. Het ouderwetse ‘hou je moeder voor de gek’ viert in ‘t Westland gelukkig nog hoogtij!

 

Leave a comment