‘Zo is het leven in Westland’

27 Dec

Sfeervolle matinée op tweede kerstdag. Hoogtepunten uit de Westlandse opera’s en musicals Kromme Jongens, Vlammen, Afstallen en De kus van de Pontamoer. 

Is me dat even een mooie uitnodiging die onlangs m’n mailbox ingleed. Eerste kerstdag een fijn samenzijn met de familie en tweede kerstdag er lekker even tussenuit. Na een stukje hardlopen in het Haagse er even lekker tussenuit met een middagje cultuur op z’n Westlands. 

Verrast zou ik niet worden, want al het gebodene had ik al eerder aan me voorbij zien trekken. Natuurlijk was ik wel benieuwd hoe men de losse stukken uit de diverse musicals en opera’s aan elkaar zou breien. Tot slot was het natuurlijk ook nog maar de vraag of de individuele stukken wel ‘overeind’ zouden blijven op het universele podium.

Omdat er van een verhaallijn geen sprake was, had DarioFo er voor gekozen de diverse onderdelen aan elkaar te laten praten door een heuse ‘stalmeester’. Op een rustige en vooral duidelijke manier werden daardoor de diverse onderdelen in de juiste context geplaatst. Kortom vooraf wist je uit welke musical of opera een stuk gespeeld werd. Deze manier van presenteren zorgde voor een prima samenhang. 

De uitvoering van de stukken zelf was des DarioFo’s zou ik haast zeggen. Natuurlijk was het een beetje behelpen op het podium, men miste tenslotte een echt decor om in te spelen, maar het deed niets af aan de prestaties die weggezet werden. Perfecte zang en performance, geweldige outfits en ook nog eens een echt orkest voor de muzikale ondersteuning.

dec13 122

Echt verrast werd ik dus niet, maar tot m’n verbazing moest, mocht ik wel ervaren dat Bob van Roode me weer wist te raken met zijn wonderschone uitvoering van ‘twee tissies druiven’. Na de pauze wist Koos Sekrève datzelfde gevoel op te wekken bij het lied ‘slaap zacht’, natuurlijk ook al zo’n gevoelslied pur sang, al helemaal als het met hart en ziel uitgevoerd wordt door zo’n beetje de complete cast.

Is het nu dan over en uit met deze voorstelling? Welnee, komende 11 januari doet men het nog eens ‘dunnetjes’ over. Wat mij betreft

‘warm aanbevolen’

vanaf de tribune maakte ik deze foto’s 

Leave a comment